Hauska idea on muovautunut työllä ihan oikeaksi hankkeeksi. Hankkeen tuloksena syntyy elämyspeli, jollaista ei ole ennen nähty. Nerokas peli, raapustimme tavoitelistan kärkeen. Tervetuloa testaamaan itse ensi syksynä, kuinka nerokkaaseen lopputulokseen ylsimme.

 

Ajatus. Ensin oli ajatus seikkailupelistä. Sellaisesta hauskasta, jota mekin haluaisimme pelata.

Oivallus. Sitten syntyi oivallus: jos ilmastonmuutokseen perehtymisen pelillistäisi, se voisi kiinnostaa, ravistella, painua mieleen ja jopa innostaa toimimaan.

Uskallus. Uskallus lähteä luomaan elämyspeliä ilmastonmuutoksesta kypsyi pikkuhiljaa. Eihän meidän tarvitse edes tehdä kaikkea itse. Hankitaan avuksi huipputyyppejä.

Usko. Usko omaan ideaan muovautui tarkoin suunnitelluksi hankkeeksi ja välittyi myös hankekumppaneille. Hekin uskoivat ideaan, ja meidän kykyihimme toteuttaa se.

Ponnistus. Ensimmäisen ponnistuksen tuloksena saimme hankkeen alkuun. Seuraava ponnistus on jo meneillään, kun olemme ryhtyneet työstämään pelin sisältöä.

Ponnistusta seuraa taas seuraava ponnistus. Ja seuraava. Näitä odotamme ajatukset jo innolla horisontissa seilaten.

Lopputulos. HkiUnderSea on erilainen mobiilipeli. Elämyspelissä pelaajat seikkailevat Helsingin kaupunkiympäristössä liikkuen. Tarina johdattaa pelaajat tutustuvat ilmastonmuutoksen muokkaamaan tulevaisuuteen. Tehtäviä ratkomalla he pääsevät etenemään tarinassa, kenties selvittämään arvoituksen.

Peli tarjoaa uudenlaisen ilmiöoppimistyökalun ilmaiskäyttöön yläkouluihin, mutta pelissä riittää haastetta vanhemmillekin. Lokakuussa sinäkin voit lähteä seikkailulle.

Alku. Tämä on vain alku. Mikä olisi sinun ehdotuksesi jatko-osan teemaksi?

Kirjoittaja:
Elina Harju
pelitehtailija, Visia GameFactory

Ps. Kiinnostuitko hankkeesta? Kysy rohkeasti lisää kommentoimalla tai maililla elina.harju(at)visia.fi. Myös muut Visian pelitehtailijat, Anna Virolainen ja Elina Levula, juttelevat mielellään aiheesta, jos kiinnostuksesi heräsi.